عاشق شو، علی رضا برازش

ساخت وبلاگ

۱.ممکن است راه محبت از اطاعت بگذرد ولی مطمئناً محبت، فقط اطاعت نیست.
(مقدمه، ص ۲۷)
عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۲. الإمام عليّ عليه السلام: اِختَرتُ مِنَ التَّوراةِ اثنَتَي عَشرَةَ آيَةً فَنَقَلتُها إلَى العَرَبِيَّةِ، وأنَا أنظُرُ إلَيها في كُلِّ يَومٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ؛ ... الرّابِعَةُ : يَابنَ آدَمَ، إنّي اُحِبُّكَ فَأَنتَ أيضا أحبِبني ...
امام علی علیه اسلام: از تورات، دوازده آيه برگزيدم و آن ها را به عربى ترجمه كردم. اينک، هر روز، سه بار به آنها مى نگرم... چهارم: اى بنی آدم! من تو را دوست دارم. پس تو نيز مرا دوست بدار...

۳. الدِّينُ هُو الحُبُّ، و الحُبُّ هُو الدِّينُ.
دين همان طریق محبّت است و طریق محبّت همان دين.
[نورالثقلین ج:۵ص۲۸۵،الباقرعلیه السلام]
(مقدمه، ص ۳۱)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۴. بعضى از پيامبران نيز در اينكه آيا خدا را دوست دارند يا نه، و اين كه اگر او را دوست دارند چگونه بايد آن را براى خودشان تعريف كنند و چگونه اين احساس را بيان كنند، بعد از مدت ها فكر و ذكر، در نهايت
امر، سرگردان و حيران شده اند. تا اينكه خودِ خداوند به كمكشان أمده و ندا داده كه چه شده؟ جرا متحيرى؟
(مقدمه، ص ۳۴)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۵. سُمیَ الله، «الله»، لِانَهُ یَولَه القلوب بِحُبِهِ.
خدا را بدان جهت «الله» نامیدند، چرا که دل ها در دوستی او شیدا و سرگردانند.
(تفسیر التبیان. للشیخ الطوسی . ج:۱ ص:۲۸ )
(مقدمه، ص ۳۵)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۶. صادق علیه اسلام: قال سلیمان لِداود: أيُّ شَيءٍ أحلى؟ قالَ: المَحَبَّةُ، هِيَ رَوحُ اللّه ِ فِی عِبادِهِ.
محبت، آن روح الهی است که در آدمی دمیده شده است.
[بحارالانوار ج: ۱۳ ص: ۴۴۷]
ماده ی اصلی حیات انسان که اشرف مخلوقات است، «روح» است: («نفخت فیه من روحی»:حجر ۲۹ ) 
(شناخت محبت، ص ۴۹)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۷. در آيه ی شريفه، خداوند می فرمايد: «لا إكراه فى الدين» و امام باقرعلیه السلام، اشاره مى كند كه «لا إكراه فى الحب» پس مى شود گفت: «لااکراه فی الحب» یعنی ما به هیچ وجه نمی توانيم كسى را وادار كنيم كه ما را به زور دوست داشته باشد.
(شناخت محبت، ص ۶۱)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۸. در شعری منسوب به حضرت خدیجه، همسر گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است:
و قائل کیف طعم الحبّ قلت له
الحبّ عذب، و لکن فیه تعذیب
و گفته می شود که چگونه است طعم محبت؟ به او خواهم گفت: محبت شیرین است، ولی در آن عذاب ها و سختی هایی هست.
[بحارالانوار ج:۱۶ ص ۲۹]
(شناخت محبت، ص ۸۲)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۹. خواجه طوس می فرمايد: محبت، قابل شدت و ضعف است و مراتب آن به ترتيب: «ارادت، شوق، عشق و اتحاد» است.
[اوصاف الاشراف ص: ۶۹]
(شناخت محبت، ص ۹۲)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۰. به تعبير خواجه ی طوس، انس آن جاست كه به خطر راندن ملتفت نشود. چرا كه با تصور استقرار وصول، اضطراب راندن ندارد، و احساس مى كند كه رسيده و مستقرشده و الآن هم در ذهنش هيجانى بروز
نمى كند كه ممكن است نوبتش تمام شده و رانده شود. ولى شوى در مسير رسیدن است.
(شناخت محبت، ص ۹۷)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۱. از علامه نراقى اين طور نقل شده است كه: آنچه از امور الهيّه كه از براى اهل معرفت حاصل می شود، هر قدر كه واضح باشد باز به جهت امتزاج آن با خيالات طبيعيه و موهوماتِ معتاده، گويا انسان در پس پرده ای است که مانع از غايت وضوح آن هاست، خصوصاً هر گاه مشاغل دنيويه نيز به آن مخلوط گردد. پس كمال وضوح آنها در آخرت هويدا می شود و به اين سبب آدمى شائق مى گردد، و چون امور الهيه،
غير متناهى است هر قدر از براى صاحب آن معرفت حاصل شود، شوق به نادانسته ها بيشتر مى شود.
(شناخت محبت، ص ۹۸)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰
۱۲. اِنَّ العصیان یُضادُّ کمال المحبَّة لا اصْلِها
[جامع السعادات ج:۳ ص:۱۷۶]
علامه نراقی: عصیان نقطه ی مقایل محبت نیست بلکه نقطه ی مقابل کمال محبت است.
(شناخت محبت، ص ۱۳۹)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۳. نزد دو عاشق، از يک معشوق، درک متفاوتی از یک معبود وجود دارد.
[علامه فیض کاشانی، المحجة البیضاء ج:۸ ص:۱۷]
(شناخت محبت، ص ۱۴۵)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۴. پیامبر فرمود: «المَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ»
یعنی آدمی با آن چیزی محشور می شود که دوستش دارد.
[مجموعه ورام ج۱: ص ۲۲۳]
(ارزش و فضیلت دوست داشتن خدا، ص ۱۹۱)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۵. و پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: «الخلقُ عَیالُ اللهِ»
خلق، خانواده ی خدا هستند.
(مقدمات نیل به مقام محبت، ص ۱۹۸)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۶. امام علی علیه السلام: إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلا فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ.
[بحار الانوار ج: ٩١ ص: ٩٨]
حضرت على علیه السلام می فرمايند: خدايا من كه نمی توانم دست از نافرمانی بردارم، نمی توانم جهت فرمان اختياراتم را به طوركامل از نافرمانی به سمت اطاعت محض برگردانم، مگر أن که تو مرا برای
محبت و عشقبازى، بيدار كنى.
(مقدمات نیل به مقام محبت، ص ۲۱۳)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۷.عيسى عليه السلام: إن أرَدتُم أن تَكونوا أحِبّاءَ اللّه ِ وأصفِياءَ اللّه ِ فَأَحِسِنوا إلى مَن أساءَ إلَيكُم، وَاعفوا عَمَّن ظَلَمَكُم، وسَلِّموا عَلى مَن أعرَضَ عَنكُم.
[تحف العقول ص: ۵۰۲، مواعظ المسیح علیه السلام فی الانحیل]
در كتاب شريف تحف العقول از حضرت عيسى علیه السلام چنين نقل مى كند: اگر مى خواهيد نامتان در زمره ی دوستان خدا، ثبت شود، به كسى كه به شما
بدى مى كند نيکی كنيد، از كس كه به شما ظلم می كند درگذريد و به كسی كه از شما روی برمی گرداند سلام کنید. خيرخواه همه باشيد، به همه محبت کنید حتی به کسانی که شرشان به شما می رسد.
(مقدمات نیل به مقام محبت، ص ۲۵۵)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۸. نافله را به دو وجه می شود تفسير كرد: یک: جبرانِ نواقص جزيى واجبات. دقت كنيد؛ جبرانِ نواقص جزيى و الّا اصل واجب، هرگز با نافله، قابل جبران و ترميم نيست. و دوم: طیّ آن مقدار راهى كه نمی توان
با واجبات پيمود. ... آنجاست كه خداوند می فرمايد: او پس ار انجام واحبات، باز هم با من اظهار محبت مى كند ولى اين بار با نافله. اصلاً نافله در لغت یعنی: اضافه.
(مقدمات نیل به مقام محبت، ص ۲۶۱)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۱۹. امیرالمومنین علیه السلام: الغریب من لیس له حبیب
[بحارالانوار ج:٧١ص:۱۶۵، غررالحکم و دررالکلم]
غریب، کسی است که دوستی ندارد.
(پی آمد و ثمرات محبت، ص ۳۰۷)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰
۲۰. خواجه عبدالله انصاری می فرماید: درجه ی اول از محبت: «تقطیع الوساوس»
وسوسه با پوزبند محبت مهار می شود.
(پی آمد و ثمرات محبت، ص ۳۴۱)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۲۱. قال رسول الله صلى الله عليه و آله: بَكی شُعَيبٌ عليهالسلام مِن حُبِّ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ حَتی عَمِيَ.
[بحارالانوار ج:١٢ص:۳۸۰]
یعنی شعیب علیه السلام این قدر گریه کرد که کور شد. بعضاً گفته اند این کوری یعنی این که غیر خدا را نمی دید و یا متوجه غیرخدا نمی شد.
(پی آمد و ثمرات محبت، ص ۳۴۶)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۲۲.  ان الله أوْحـى إلـى داوودَ عليه السلام: ما لِي أراكَ مُنْتَبِذا؟! قالَ: أعْيَتْني الخَليقَةُ فِيكَ. قالَ: فماذا تُحبّ ؟ قالَ: مَحَبّتَكَ. قالَ: مِن مَحَبّتي التَّجاوُزُ عن عِبادِيض، فإذا رَأيْتَ لي مُريدا فكُنْ لَهُ خادِما
[مستدرک الوسائل ج:۱۲ ص: ۴۲۸]
خداوند متعال به داود عليه السلام وحى فرمود كه: چه شده است كه تو را گوشه گير مى بينم؟! داود عرض كرد: بندگانت به خاطر تو مرا خسته كرده اند. فرمود: چه مى خواهى؟ عرض كرد: محبّت تو را. فرمود: محبّت من به اين است كه از بندگانم در گذرى و اگر ديدى كسى خواستار من است، او را خدمت كنى.
(پی آمد و ثمرات محبت، ص ٣۴٨)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

۲۳. الرسول صلی الله علیه و آله: قال الله عز و جل لداود علیه السلام: أحبنی و حببنی الی خلقی قال: یا رب نعم انا أحبک، فکیف أحببک الی خلقک؟ قال: اذکر ایادی عندهم فانک اذا ذکرت ذلک لهم احبونی.
[بحارالانوار ج:۱۴ ص:۳۷]
رسول صلی الله علیه و آله فرمود: داود علیه السلام فرمود: خدايا گفتی دوستم بدار، دوستت دارم «ان أحيك» . ولى چه طور می توانم مخلوقات را عاشقت كنم؟ حدا گفت «اذكر أيادى عندهم» نعمت های مرا جلو چشمشان بياور. اگر آنها
بدانند كه من چه قدر به ايشان نعمت داده ام، و چقدر دوستشان دارم ،«احبونى»، مرا دوست خواهند داشت.
(پی آمد و ثمرات محبت، ص ۳۴۹ و ۳۵۰)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

امام صادق علیه السلام می فرماید: حيا ينج نوع است:
حيای گناه، حیای تقصیر، حیای كرامت، حيای هيبت و حيای حب.
[مستدرک الوسائل ج:۸ ص۴۶۳]
(پی آمد و ثمرات محبت، ص ۳۴۹ و ۳۵۰)
● عاشق شو، علی رضا برازش، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۹۰

✚ فیلم درباره ی الی...
ما را در سایت ✚ فیلم درباره ی الی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jomalategesar بازدید : 142 تاريخ : پنجشنبه 23 تير 1401 ساعت: 18:26